spor Arşivleri - Dr. Tolgay Şatana

Travma ve İskelet Sistemi


Travma kavramı vücutta değişiklik yapan fiziksel yaralanma olarak tarif edilse de canlı bir organizmada biyokimyasal karmaşık sonuçları (bkz, travmaya karşı endokrin cevap) olduğu bilinmektedir. İskelet sistemi güçlü taşıyıcılığı, kafatası ve göğüs kafesi tarzında kaplayıcı özelliği ile fiziksel etkileşimlerde ilk Read more

İskelet Sistemi


Einstein "insanı ayakta tutan iskelet sistemi değil inanç ve prensipleridir" vurgusunu yadsımadan, iskeleti (İskelet Sistemi); kemik-Kas-Eklem yapılarından oluşan ayakta durmamızı sağlayan sistem olarak tanımlayabiliriz. İskelet; yunanca skeleton=kurumuş, mumyalaşmış vücut kelimesinden türetilmiştir. İnsanlardaki iskelet sistemi çoğu memeliler gibi "iç iskelet = Read more

Ortopedi ve Travmatoloji


Kas-İskelet sisteminin travma ve deformitelerinin cerrahisi, kas hastalıkları, eklem hastalıkları cerrahi ve tıbbi tedavisi üzerine çalışan cerrahi tıp bilimlerinin bir alt branşıdır. Ortopedi ve Travmatoloji uzmanı tarafından icra edilir. Türkiye'de mezuniyet sonrası 5 yıllık bir eğitim sonrasında hasta kabul eden Read more

Eyvah Fıtık Oldum Spor Yapamayacağım!


Dünya sağlık teşkilatı verilerine göre her 4 insandan biri otuzlu yaşlara kadar, hayatında en az bir kez omurga ağrısı (Boyun, sırt ve bel) nedeniyle yatak istirahati yapmak zorunda kalmaktadır. Omurga ağrısı çekenlerden yarısı tıbbi tedaviye ihtiyaç duymaktadır. Tüm dünyada Read more

Korttaki Özgürlüğümüz; bilinçli spor alışkanlığı ile mümkün…

Merak Ettikleriniz , ,

 

Knee pain

Tenis sporunun belki en güzel yanı hemen her yaşta  yapılabilen bir spor olmasıdır. Yoğun iş hayatının baskısından uzaklaşmaya çalışırken kas iskelet sistemimizin kortta karşılaşılan fiziksel zorlamalara hazır olup olmadığını sorgulamalıyız. Aksi halde sporu yapmaya çalışmakla kas iskelet sistemimizde sorunlar başlar. Öncelikle; Kas iskelet sistemimiz yeni yüklenmelere hazır mı?

Dayanıklılığımız spora dönmeye ya da turnuvalara katılmaya yeterli mi?

Başlamadan önce yeterli alıştırma yapıyor ve buna önem veriyor muyuz? şeklinde bir çok soruyu kendimize sormalıyız.

Dayanıklılık (Endurance) zaman içinde alıştırmalarla kazanacağımız bir özellik olduğunu iyi bilmeliyiz. Kas kütlesi içinde farklı özellikte solunum yapan liflerin güce katkı oranını arttıracak alıştırmalar düzenli çalışmayı gerektirir. Sporcu düzenli olarak çalışmalara katıldığı oranda  dayanıklılık kendiliğinden gelişecektir.

Uzun zamandır spor yapıyorsunuz, ancak kortta kalış sürenizi o gün biraz aştınız, dayanılmaz bir topuk ağrısı, neredeyse basamaz hale geldiyseniz, tedaviye  ayakkabınıza dikkat etmekle başlamalısınız. Kort zemini toprak ya da çim değilse, sert zeminde olağan tenis ayakkabıları topuk altı yağ yastıkçığının normal dışı yüklenmeleri doğrudan topuk kemiğinize yansıtmasına sebeb olacaktır. Bu durum “topuk yağ yastıkçığı sendromu” (heel pad compresibility synd)  na neden olabilir. Tabanında şoku emen yapılar olan,  topuğu kavrayan ayakkabıları seçmelisiniz.

Ağırlığımızı ayağımız üç noktada zemine aktarmaktadır. Bunlar topuk kemiğinin altındaki çıkıntı (kalkaneus) 1 ve 5. Parmakların tarak kemiğinin sonudur. Sert zemin normal ayakta en çok bu noktalarda basınç etkisi yaparak ağrılara neden olacaktır.

İkinci sorun dinamik olarak doğrudan  ayak iç kaslarının (plantar fasia) ortak kirişlerinin rahatsızlıkları olabilir.Ortak kiriş plantar fasia çıkrık mekanizmasıyla hareketi sağlar. Plantar fasiitis dayanıklılığı yetersiz kas gruplarının yüklenme karşısında yükü yapışma yerinden öncesine vererek yırtılmalara varan sorunlara yol açmasıdır. Bu durum hekim müdahalesi gerektirse de ayakabı seçiminin önemini bir kez daha ortaya koyar.

Topuk kemiğimize meşhur aşil tendonu yapıştığını unutmayalım. Aşil bacağımızdan başlayan, zıplama, yürüme fonksiyonunu yapan kasların ortak kirişi olarak topuğa yapışır. Dayanıklılığın az olduğu durumda yüklenme benzer şekilde kopmalara neden olabilir.  Yüklenme doğrudan yapışma yerine olursa “insersiyonel=yapışma” tendiniti, daha yukarda ise noninsersiyoneldir. Tedavisi farklı olan bu iki duruma hekiminizin yönlendirmesi gerekli olacaktır.

Son olarak eklemlerimizin kortta karşılacağı sorunlara değinirsek, torsiyonlar bağ ve kıkırdak yapılarını yaralayabilir. Güçlü kas yapıları dengeli ağırlık aktarımı sağlayacağından eklem yaralanma riski minimumdur. Eklem sınırı zorlandığında, sırasıyla kapsül, bağlarımız sonra kemiklerimiz kuvvetlere karşı koyarlar. Dengeli bir yüklenmede bağ kopması, kırıklar ve daha önemlisi kıkırdak yaralanmaları meydana gelmez.

Unutmayalım korttaki özgürlüğümüz, tekniğimize, dayanıklılığımıza bir o kadar kas iskelet sağlığımıza bağlıdır. Ayakkabı tercihlerinizi değiştirmenize rağmen geçmeyen ayak ağrılarında hekime başvurmaktan çekinmeyelim. Sağlıklı sporlar

Not: Bu Makale Sports International Dergisine yazdığım yazının metnidir.


Eyvah Fıtık Oldum Spor Yapamayacağım!

Merak Ettikleriniz , ,

fitik-ve-spor

Dünya sağlık teşkilatı verilerine göre her 4 insandan biri otuzlu yaşlara kadar, hayatında en az bir kez omurga ağrısı (Boyun, sırt ve bel) nedeniyle yatak istirahati yapmak zorunda kalmaktadır. Omurga ağrısı çekenlerden yarısı tıbbi tedaviye ihtiyaç duymaktadır. Tüm dünyada her yıl tıbbi tedaviye cevap vermeyen 9 milyon insanın bir milyonu ağır cerrahi tedavilere (mutlak tedavi-sebebin ortadan kaldırılması) ihtiyaç gösterirken, kalan sekiz milyon sakınık (konservatif-ilaç) tedavilerle aktivite kısıtlaması yaparak omurga ağrılarına çözüm aramaktadır.  Bu durum aktif yaşayan, günlük sportif aktiviteleri yaşam tarzı haline getirenler için psikolojik yıkım, mutsuzlukla sonuçlanmakta ve her yıl milyonlarca insan spordan yani yaşamdan vazgeçmektedir.

devamı için tıklayınız